Інклюзивна освіта на Львівщині: чи є спеціальні умови для особливих дітей

13.04.2018 Розмір шрифту: [+] [-]
Інклюзивна освіта на Львівщині: чи є спеціальні умови для особливих дітей

Цього року на Львівщині створять 25 інклюзивно–ресурсних центрів для дітей з особливими потребами, але потрібно врахувати, що в таких закладах діти мають отримувати не лише знання, але спеціальні умови та середовище.

ІА Дивись.info спробувала з’ясувати, яка ж ситуація на Львівщині із умовами для дітей з особливими потребами, оскільки про інклюзивну освіту говорять вже не перший рік.

Сьогодні, 12 квітня, під час брифінгу директорка департаменту освіти і науки Львівської ОДА Любомира Мандзій розповіла, що Львівщина цього року отримала субвенцію в розмірі 8,2 млн гривень на забезпечення освітніх потреб дітей, які навчаються на інклюзії.


За її словами, інклюзивно-ресурсні центри – це заклади, які повинні супроводжувати, надавати допомогу, корекційно-реабілітаційні послуги, робити супровід дітей із особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років.

Кількість таких дітей щороку збільшується

«З огляду на те, що кількість діток, які мають особливі освітні потреби, на території України та на Львівщині збільшується, держава скеровує більшу підтримку цим дітям. Зокрема, у 2018 році виділено субвенцію на забезпечення освітніх потреб таких дітей. На Львівщині таких дітей в 2017-2018 році є 358. В середньому на кожну дитину розраховано близько 23 тисячі гривень», – розповідає пані Любомира.

Вона наголосила, що 35% із цих коштів може бути використано для закупівлі спеціального обладнання закладами освіти, а 65 % – це виключно корекційні та реабілітаційні послуги для дітей. Трохи меншу субвенцію, в розмірі 5,6 млн, Львівщина мала в 2017 році.


За словами директорки департаменту освіти і науки ЛОДА, на сьогодні прийнято 19 рішень територіальних громад про створення інклюзивно-ресурсних центрів, інші впродовж травня ще приймуть рішення.

Як повідомлялось раніше, станом на 2 квітня вже прийнято рішення рад про створення таких центрів у м. Львові, Бориславі, Дрогобичі, Самборі, а також у Бродівському, Буському, Городоцькому, Жидачівському, Жовківському, Камянка-Бузькому, Миколаївському, Пустомитівському, Радехівському, Самбірському, Сколівському, Стрийському, Яворівському та Турківському районах.

Цього року – 25 інклюзивно-ресурсних центрів

«Маємо надію, що із 1 вересня на кожній території запрацює інклюзивно-ресурсний центр. Теоретично ставимо собі за мету створити 25 інклюзивно-ресурсних центрів», – додала Мандзій.

Окрім того, зазначає пані Любомира, на обладнання Львівщина має приблизно 6,5 млн гривень, тобто в середньому це близько 200 тисяч для одного центру.

Любомира Мандзій розповіла, що в спеціальних школах на Львівщині навчається близько 2000 дітей з особливими потребами, в 11 навчально реабілітаційних центрах і у 9 спеціальних школах-інтернат, проте ця субвенція розрахована виключно на тих дітей, які навчаються на інклюзиві в загальноосвітніх школах.

Своєю чергою, директорка МРЦ «Левеня» Віра Ремажевська наголосила, що діти з особливими освітніми потребами – це надзвичайно специфічна та складна категорія дітей.

«Зараз відбуваються надзвичайно серйозні зміни в організації навчання цієї категорії дітей. Триває реформа, пов’язана із організацією нової української школи і напевно найскладнішою ділянкою в рамках реформи є саме спеціальна освіта. Вона буде передбачати не лише активну інклюзію, а включення таких дітей в звичайні освітні школи», – пояснює директорка МРЦ «Левеня».

На її думку, чим раніше ці зміни відбудуться, тим кращим буде результат. «Зрештою, це впливає не лише на дітей, які мають проблеми із розвитком, а й на розвиток дітей, на емоційний інтелект, почуття терпимості, толерантності, які необхідно виховувати у дітей», – сказала Віра Ремажевська.

Ситуація насправді катастрофічна

Як зазначила в коментарі Дивись.info голова Батьківської ради Львівщини Олена Пономарева, у Львові та області ситуація насправді є різною.

«Якщо в місті ще в деяких школах є певні умови, до прикладу у 82 школі, але звісно хотілося, щоб вони були кращими. То в області, я вважаю, що із цим катастрофа», – заявила Олена Пономарева.


За її словами, особливих змін, окрім того, що дітям дозволили вчитися в звичайних класах, немає.

Все робиться тільки на папері. Немає жодної школи з нормальними пандусами, а про ліфти немає й мови

Олена Пономарева

«Проблема полягає в тому, що дітки з особливими потребами не можуть навіть здати ЗНО нормально, оскільки немає для них можливості доїзду. Все робиться тільки на папері. Немає жодної школи з нормальними пандусами, а про ліфти немає й мови», – каже голова Батьківської ради Львівщини. – Це все лише теорія, але на практиці я не бачу ніякого покращення умов для таких дітей».

Хоча, за словами Пономаревої, це є зовсім неправильно. «Щодо того, чи готове прийняти суспільство таких діток, – це напевно зараз проблема №1. З умовами ще якось можна поборотися, – це просто безвідповідальність чиновників, які є в навчальних закладах, які давно мали би про це подбати», – додає пані Олена.

Про таких людей взагалі ніхто не дбає. Мені здається, що не можна було впроваджувати всю інклюзію без підготовчого етапу

Олена Пономарева

Вона зазначила, що інклюзивне навчання рано чи пізно закінчиться і діти стають дорослими, а життя продовжується.

«Про таких людей взагалі ніхто не дбає. Мені здається, що не можна було впроваджувати всю інклюзію без підготовки і піаритися, кричати, як це все круто. Водночас, це велика помилка Мінстерства освіти і науки, які на держаному рівні гарно з екранів або біля мікрофонів розповідають, як вони турбуються про таких людей. А в реальному житті для тих людей нічого майже не робиться», – наголосила Олена Пономарева.


За її словами, суспільство не завжди готове сприйняти дитинку, але вона така як всі, – в неї такі самі права, вона має таке ж саме право на життя, на спілкування, але, можливо, трохи відрізняється від нас.

Щодо інклюзивної освіти, на думку голови Батьківської ради Львівщини, було рано впроваджувати інклюзію без підготовчого етапу. «По-перше, в таких школах має бути помічник вчителя, а їх немає, тому що перед тим як вводити інклюзію, треба було відрити хоча б один факультет і навчити цього наших педагогів. Як можна запускати інклюзію, якщо ви не підготували кадри», – зауважила Пономарева.

Про дітей, на жаль, згадують лише тоді, коли потрібно звітувати, піаритися, чи гроші на якусь програму

Олена Пономарева

Зараз, на її думку, краще не декларувати, що дітей з особливими потребами допустили в школи, а в першу чергу зробити належні умови (пандуси і т.д.) там, де вони живуть.

«Про дітей, на жаль, згадують лише тоді, коли потрібно звітувати, піаритися, чи гроші на якусь програму. Найгірше, що кількість таких дітей зростає і не відомо, що чекає на нас, здорових людей, завтра», – додала спірозмовниця.

Як ми вже писали, майже 70% вчителів Львова і області готові працювати в інклюзивному класі, але вони зазначають, що їм бракує підготовки: спеціальних курсів, тренінгів, семінарів, які б сприяли підвищенню їхньої кваліфікації у роботі з дітьми з ООП (особливими освітніми потребами).

За даними соціологів агенції «ФАМА», які проводили опитування, нестачу роз’яснень поряд з низькою професійною компетенцією у питаннях інклюзії частково можна пояснити тим, що 63,5% вчителів Львівської області, які за останні 10 років проходили курси з підвищення кваліфікації, не слухали курс лекцій «Лідерство та інклюзивна освіта». Аналогічний показник серед вчителів Львова навіть вищий — 71,4%.

Тетяна ЖИКАЛЯК

Читайте також: Рівні у прагненні бути освіченими: у Трускавці функціонуватиме інклюзивний клас


Социальные комментарии Cackle