17.02.2020 Трускавець Розмір шрифту: [+] [-]

Депутатство – це не турбота про латання дахів. А діяльність, спрямована на вирішення проблем громади

Депутатство – це не турбота про латання дахів. А діяльність, спрямована на вирішення проблем громади

Коли людина приймає відповідальне рішення представляти інтереси громади у місцевих радах, для себе вона повинна критично оцінити свої компетенції і чітко розуміти можливості свого майбутнього статусу депутата. Тому, дуже стисло, про обв’язки, права та повноваження в цьому дописі.

Існує викривлене уявлення про діяльність депутатів місцевих рад. Велике прохання до представників громадянського суспільства не плутати депутатську діяльність із латанням дахів, встановленням вікон та ремонтом водогонів чи з іншим підвидом господарської діяльності, яка безпосередньо стосується лише власників майна.

Депутатська діяльність - це, насамперед, про проектне мислення! Це ініціювання проектів, їх читання та контроль. Саме депутат шукає зворотного зв’язку зі своїм виборцем, якого представляє, і обговорює бачення вирішення питання, артикулює потребу в прийнятті певного рішення, аналізує виконання і навіть пропонує скасування окремих рішень.

Для розуміння «функціоналу» депутатів місцевих рад базовим документом для ознайомлення є стаття 49 ЗУ « Про місцеве самоврядування» та ЗУ « Про статус депутатів місцевих рад». Документи доводять до відома, що депутат ОФІЦІЙНО представляє УСІХ виборців. В цьому представництві і є суть діяльності депутата, взаємовідносин виборець-депутат.

Відповідно депутат має право бути учасником розгляду ВСІХ питань, брати участь у ВСІХ колективних засіданнях, має право звертатись з депутатським зверненням до організацій, незалежно від форм власності (якщо це стосується виконання завдань інтересів виборців). Має гарантований доступ до комунальних ЗМІ, право на копії всіх документів, які є в ТМР, може вносити проекти РІШЕНЬ!

У відповідності до ст.19 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» депутат реалізує свої права через наступні інструменти:

- може обирати та бути обраним в комісію, а не бути призначеним;

- має право вносити проекти рішень до виконкому, в комісію, і навіть у вищі ради;

- право на дебати, на запитання, на виступи та подання довідок;

- має право порушувати питання довіри, звільнення посадових осіб місцевого самоврядування;

- вимагати звіту;

- об’єднуватись у фракції та групи, тощо.


І не кажіть, що цих інструментів контролю замало!

А профілактикою незаконного перешкоджання діяльності депутатів місцевих рад є стаття 351 ККУ, яка говорить «невиконання службовою особою законних вимог народного депутата України, депутата місцевої ради, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації - караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років».

У Трускавці тенденцією останнього періоду стало публічне дистанціювання деяких депутатів від мера міста, прийнятих рішень. Але, власне, обґрунтованих підстав для такого дистанціювання не може бути, бо рішення приймають … депутати. Депутат є суб’єктом владних повноважень! Це потрібно чітко розуміти!

Нагадуємо, що депутат місцевої ради не за гроші чи гонорари, а виключно на громадських засадах свідомо обирає працювати на благо громади. І цю форму служіння громаді законодавець забезпечує відповідними правами.

Для виконання представницької функції депутат має обов’язки перед виборцем, радою та її органами. Серед таких - підвищувати кваліфікацію, вивчати проблеми громади (не переховуватись) і декларувати майно до 1 квітня. А стосовно виконання обов’язків перед виборцями логічною є вимога підтримання з ними зв'язку, інформувнння раз на 6 місяців про роботу місцевої ради, виконання програм та звітування. Бути учасником громадських слухань, масових заходів, що проводяться ОМС, виконувати рішення ради та виконувати доручення виборців.

Але депутатство - це також про обґрунтовані обмеження в діяльності депутатів. І тут є паралелі з антикорупційним законодавством та етичною поведінкою представників. Отже, депутат НЕ МАЄ ПРАВА: використовувати мандат в особистих чи корисливих цілях, розголошувати таємниці особистого життя депутатів місцевих рад та виборців, допускати образливих висловів, використовувати у виступах недостовірну або неперевірену інформацію, приймати гонорари і подарунки безпосередньо чи опосередковано за дії, пов'язані зі здійсненням ним депутатських повноважень.

Відповідальність депутатів місцевих рад - прописана законами України, Статутом громади (якого нема навіть на горизонті порядку денного у Трускавецькій раді ) і Регламентом Трускавецької міської ради. Саме Регламент міської ради, або місцева конституція, деталізує процедуру та поведінку на сесіях міського голови, депутатів, запрошених, присутніх. Або ні. Дотримання Регламенту ТМР є одним із критеріїв оцінки інституційної спроможності влади. І тут без коментарів.

Леся Дідик, голова ГО «Рада міста»


Социальные комментарии Cackle