05.06.2020 Регіон Розмір шрифту: [+] [-]

Провалля не впливає на дорогу Дрогобич-Трускавець. Відрізок шляху можна укріпити за 10 млн грн, - науковці

Провалля не впливає на дорогу Дрогобич-Трускавець. Відрізок шляху можна укріпити за 10 млн грн, - науковці

Карстовий провал, який стався 15 березня цього року в межах гірничого відводу рудника № 2 Стебницького ГХП «Полімінерал» , жодним чином не змінив стан існуючої дороги Львів-Трускавець.

Про це повідомив Василь Дяків, доцент кафедри екологічної та інженерної геології та гідрогеології Львівського національного університету імені Івана Франка, старший науковий співробітник Інституту гірничо-хімічної промисловості.

Так, дорога є аварійною та залишиться такою навіть після затоплення рудника. Треба зазначити, що проблема перенесення дороги в межах гірничого відводу рудника № 2 Стебницького «Полімінералу» за межі зони впливу гірничих робіт постала на порядку денному ще у 70-ті роки минулого століття. Серед пропозицій розглядався і варіант проходження через село Модричі. Але на той час його одразу «забракували» через закарстованість та близькоповерхневе залягання солей, - запевняє доцент університету ім. Івана Франка.

Пізніше неодноразово повертались до цієї теми - перенесення дороги - це питання обговорювалося чи не на кожній нараді з проблем «Полімінералу», але далі слів, петицій та звернень справа не рухалася.


р1.jpg

Ситуація дещо змінилася після провалу, який стався 30 вересня 2017 року. Львівський облавтодор, підтримуваний ЛОДА, без належного широкого обговорення проблеми у колі фахівців, взявся за розробку проекту об'їзної дороги. При цьому основним критерієм вибору траси, була не безпека майбутньої об'їзної дороги, а … право власності на земельні ділянки, по яких вона мала б проходити. Ідея «фікс» - побудувати нову дорогу, але не там де безпечно, а де землі нічийні або їх можна отримати без бюрократичної тяганини! - обурюється науковець.

За словами Василя Дяківа, ризик повторної активізації карсту на ділянці запроєктованої об'їзної дороги дуже високий. Її будівництво через закарстовану долину річки Вишниця з вкрай складними інженерно-геологічними умовами є у десятки разів небезпечнішим  з точки зору активізації карсту, ніж ліквідація порожнин під старою дорогою!



Фото та ілюстрації Кафедра екологічної та інженерної геології і гідрогеології

Таку позицію Василь Дяків  разом з  кандидатом геологічних наук Зеноном Хевпою й кандидатом технічних  наук Зеновієм Варивода висловили у зверненні до голови Державного агентства автомобільних доріг України й голови Львівської облдержадміністрації.

Ініціатори звернення пропонували: відновити існуючу дорогу, затампонувавши карстові порожнини, з її додатковим укріпленням високоміцними армованими георешітками; змінити траєкторію об'їзної дороги до Трускавця.

На жаль, думки фахівців, які багато років досліджують проблеми карстонебезпечних зон, ігноруються, а їхні неодноразові звернення завершуються стандартними відписками, у яких вказується, що «виконані інженерно-геологічні та геофізичні вишукування методом вертикального електричного зондування».

- Проєкт об’їзної дороги до Трускавця складений з порушенням будівельних норм. Небезпечність руху існуючою дорогою не доведена. Витрачати 240 млн на сумнівний проєкт - це дуже жирно. Ми пропонуємо відремонтувати існуючу дорогу за 10 млн гривень, - про це написав Анатолій Гайдін, керівник наукового центру ТзОВ «Інститут «Гірхімпром». 

Хочемо зазначити, що фахівцями наукового центру ТзОВ «Інститут «Гірхімпром» проведені всебічні дослідження закономірностей розвитку соляного карсту. Основні результати опубліковані в монографіях А. Гайдіна і Г. Рудька «Техногенний карст» і «Провали». Доведна можливість кількісних розрахунків розвитку карсту і прогнозу пов’язаних з ним деформацій. 

- Інженерно-геологічні дослідження при будівництві в карстонебезпечних зонах регулюються спеціальними державними будівельними нормами. Проєкт дороги складений з грубим порушенням вказаних нормативів. Вважаємо за доцільне розробку техніко-економічного обґрунтування з порівнянням вказаних варіантів і наступною розробкою проєкту закладочних робіт. Для того, щоби державна комісія прийняла обґрунтоване рішення, необхідно зібрати і проаналізувати дані маркшейдерських спостережень, динаміки затоплення рудника, провести необхідні прогнозні розрахунки. Між тим моніторинг зони впливу рудників не проводиться з 2017 року, - стверджує Анатолій Гайдін, керівник наукового центру «Гірхімпрому».

дорога.jpg

Нагадаємо, що рішенням обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, ухваленим 17 березня, відрізок траси Дрогобич-Трускавець перекритий для проїзду усіх видів транспорту. А 8 травня оголошено відкриті торги «Будівництво автомобільної дороги державного значення Т-14-02 Східниця – Пісочна. Стартова ціна 239,4 млн грн, відрізок 5,6 км. Замовником є Служба автомобільних доріг Львівської області.

Як відомо, у вересні 2017 року на території другого рудника стебницького «Полімінералу» утворилося провалля глибиною 50 метрів і шириною 300 м. Тоді відбувся обвал карстової породи діаметром 200 метрів та глибиною 50 метрів. Причиною таких провалів фахівці вважають наслідки неналежної консервації шахт з видобутку калійної солі, що розташовані біля Стебника. Нове карстове провалля утворилося у березні цього року.


Ольга КУЦ


Социальные комментарии Cackle