25.11.2015 Україна Розмір шрифту: [+] [-]

Як офіційно їздити на нерозмитненому авто в Україні: Поради експертів

Машиною з іноземними номерами формально володіти не можна, але можна управляти з дозволу реального господаря. Які підводні камені такої угоди?

Ми з’ясували, які проблеми можуть виникнути з нерозмитненим авто.

Журналісти дзвонили по декількох оголошеннях про продаж (в основному пропонують з литовськими та польськими номерами) і кожен раз запитували, у чому підступ. “Ні в чому. У нас налагоджений механізм, – розповів продавець Валерій. – Право управляти нерозмитненим авто гарантовано Стамбульською конвенцією, до якої ще в 2004 році приєдналася Україна. Машина зареєстрована на фірму в Європі, вас наймають на роботу, і ви їздите Україною, офіційно перебуваючи в тривалому відрядженні”.

Недолік, мовляв, лише один – раз на рік на такій машині потрібно виїжджати в Європу і заїжджати назад, попередньо продовживши довіреність (і контракт) від фірми-власника. Тобто кожного разу потрібно оформляти візу. Але є важливий нюанс: купуючи такий автомобіль, слід розуміти, що ви не станете його законним власником, а будете лише управляти за дорученням. Ну і продати, відповідно, не зможете.

Думка митниці

В цілому схема виглядає законною. Але є головне питання – чи не з’являться претензії у контролюючих держструктур? У Держмитслужбі, куди ми звернулися за коментарями, заявили, що претензії до таких водіїв є.

“Конвенції про тимчасове ввезення (Стамбульська) визначено, що авто може бути ввезено із звільненням від ввізного мита і податків. Але лише у випадку, якщо такий автомобіль зареєстрований за кордоном на ім’я іноземця і використовується іноземцями. Тобто на українців ці пільги не поширюються. А використовувати такі авто на території України можуть лише ті люди (нерезиденти – ред.), які ввезли їх в Україну. При цьому заборонено передавати такі машини іншим особам, розкомплектовувати їх або використовувати для бізнесу”, – заявили на митниці.

З цим не згоден адвокат Вадим Володарський, який спеціалізується на захисті водіїв: “Закон не забороняє автовласникові-іноземцю передавати управління своєю машиною водієві-українцю – керування авто і використання авто є різними з юридичної точки зору термінами. Ніяких документів про передачу права керування на авто не потрібно, тому що довіреність не є обов’язковим документом. Власник дав іншому водієві ключі і техпаспорт – і той може законно їздити”.

Думка МВС

У МВС пояснили, що якщо машина перебуває в міжнародному русі на території України більше двох місяців, то, згідно з п. 29.2 ПДР, вона повинна бути тимчасово зареєстрована в ДАІ, інакше управляти таким авто не можна. За порушення передбачений штраф.

Проте поліцейські не мають доступу до баз даних митниці або прикордонників, тобто перевірити, коли саме машина в’їхала в Україну, не можуть. Тому після зупинки такого авто інспектор викликає представника митниці.

Закон не дозволяє ДАІ стежити за дотриманням митних правил, а іноземні номери – ще не причина для зупинки. Незаконні вимоги їхати на штрафмайданчик, віддавати ключі тощо можна не виконувати.

У випадку, якщо протягом двох місяців після ввезення в Україну авто не було зареєстровано в органах ДАІ, потрібно заплатити штраф у розмірі 255 грн.

На практиці

Один з перегонників іномарок розповів, що, хоча покупці нерозмитнених машин закон не порушують, даішники все одно влаштовують їм тривалі перевірки.

“Людей тримають на дорогах годинами, зідзвонюються з митниками для перевірки. Однак, якщо водій поводиться впевнено і каже, що буде писати заяву про перевищення службових повноважень, його відпускають”, – говорить Олексій Н. Але дискомфорт все одно є. Тому він не радить зв’язуватися з такими автомобілями.

Прецедент

У громадському проекті Дорожній контроль розповіли історію водія, у якого рік тому забрали нерозмитнений автомобіль нібито за порушення митних правил. Відразу після зупинки співробітники ДАІ викликали митника, який склав адмінпротокол за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу (приховування товарів від митниці, використання документів з неправдивими даними чи підробленими).

У суді водія звинуватили в тому, що документи про працевлаштування в литовської компанії підроблені. Проте суд встановив, що в діях водія немає ніяких порушень, а протокол складений безпідставно: у митника не було ніяких доказів того, що документи підроблені, а сама ст. 483 взагалі непридатна в даній ситуації. У підсумку авто повернули. Але на розгляд пішло кілька місяців, протягом яких водій був змушений обходитися без машини.

Социальные комментарии Cackle